2019. november 14., csütörtök, 06:00
Címkék: Henkel ISD Dunaferr Zrt. javítás karbantartás konvejor konvejorrendszer Loctite szállítószalag vasmű
A szállítószalagok úgy kötik össze a gyár termelőegységeit, ahogy az erek hálózzák be az emberi testet. Rendeltetésük is hasonló: a működéshez elengedhetetlenül fontos anyagok célba juttatása. Működőképességük fenntartása tehát kulcsfontosságú a szervezet életképességének fenntartásához. A szállítószalagok azonban – az erekhez hasonlóan – sérülékeny rendszerek, és sérülésük az egész gyártásban fennakadásokat okozhat. Egy új technológia segíthet abban, hogy a szállítószalag meghibásodása minél rövidebb időre okozzon termelési leállásokat.
A Frekvencia 2000 Kft. 1997-ben nyitotta meg dunaújvárosi telephelyét, a gumijavítással kapcsolatos feladatokat átvéve, ami az esetek nagy részében szállítószalag-javításokat jelent a mindennapos ragasztásoktól és foltozásoktól kezdve a teljes cseréig. De a cég tevékenységi körébe tartozik a járműabroncsok javítása, a tartálygumizások vagy akár a kisebb tömítések javítása, cseréje is. A dunaújvárosi telephely feladatai közé tartozik a paksi atomerőmű, a dunaföldvári Pannonia Bio Zrt., illetve a szabadegyházi Hungrana Kft. kiszolgálása is.
Két évvel ezelőtt – nem utolsósorban a kínai acéldömping visszaszorításának köszönhetően – új lendületet vett az európai acélgyártás, aminek következtében az ISD Dunaferr Zrt. vezetése is elvárásként fogalmazta meg a nem tervezett leállások minimálisra szorítását. A karbantartási munkák azonban hosszú távra is szólnak, így a kft.-nek azt az arany középutat kell megtalálnia mindenben, ami sikeresen egyensúlyoz a minőség és a gyorsaság között.
A világ leghosszabb – 98 kilométeres – szállítószalagja a nyugat-szaharai Bou Craa foszfátbányát köti össze El-Ajún városával, kapacitása óránként 2 000 tonna. |
A Dunaferr 36 kilométernyi szállítószalagjának java még a 60-as években épült, így a menetrendszerűen bekövetkező meghibásodások mellett – a csúcsra járatott termelésből kifolyólag – olyan meghibásodások is adódtak, amikor egy szerelővas három emeletet zuhanva szakította át az alatta lévő szállítószalagot. Előfordulnak túlterhelésből adódó megnyúlások és szakadások is.
Szállítószalag a Dunaferr kokszolójában
„Egy ekkora gyáróriásban mintegy 100 szállítószalag működik, amelyek együttesen körülbelül 36 kilométernyi szállítószalag felügyeletét róják a vállalkozásra – mondta Szilágyi Tamás, a Frekvencia 2000 Kft. kereskedelmi és műszaki vezetője. – A kokszolóban kapott terhelés nevezhető a legkeményebbnek, de általánosságban elmondható, hogy a Dunaferr szállítószalagjai a legváltozatosabb mechanikai és fizikai igénybevételnek vannak kitéve. Ebből kifolyólag a javítási munkák is változatosak, és ugyanazt a minőséget kell létrehoznunk a legzordabb környezeti feltételek mellett – iszapos talajon, a dübörgésig erősödő vibrációban, vagy még ha perzselő fémszemcsék is repkednek a szakembereink között. A megfelelő megoldás csak új anyagok, technológiák adaptálásával található meg, ezért nyitottunk a Henkel irányába.”
Megkezdődött a szállítószalag szakadása. A képen jól átható, ahogy a kaparók belekaptak a végtelenítésbe.
Az új eljárások iránti nyitás érdekes módon egyfajta múltidézést hozott magával. A 90-es években még hidegragasztási technikával javították a szalagokat. A konvejorok gumiszövete egy összetett, rétegekből felépülő anyag, amelyek egymástól elválaszthatók, ezt nevezik szaknyelven „nyúzásnak”. A felszíni hordozóréteg alatt egy megtisztított szövetréteget kapunk, ahol végeredményben a ragasztás megtörténik – ennek neve „végtelenítés”, amelynek során a szállítószalag két végét összekapcsolják, és létrejön annak körforgása. Ez csak vegyi kötést jelent, és ha a szállítószalag is nagyon öregnek, keménynek bizonyul, akkor a javítás nem bizonyul tartósnak; ha maga a ragasztó bírja is a terhelést, az odaragasztott felület mégis kitörhet.
Loctite PC 7350 Belt Repair anyaggal bevont sérülés. A rugalmas és kopásálló felület biztos mechanikai és vegyi védelmet nyújt a javításnak
Néhány évvel ezelőtt a hordozható sütőgépekkel végzett javítás váltotta fel a hidegragasztást. A két nagy sütőtányérból álló gépek a nyúzás után a kötőanyaggal összesütik a szállítószalag két végét. Mostanában előfordulnak azonban olyan helyzetek, amikor már nem javasolt ez a fajta vulkanizálás, mivel nagyon időigényes – egy nyolcórás műszak biztosan kiesik, hiszen az 500 kg súlyú gép elemeinek mozgatása már önmagába is embert próbáló feladat.
Az üzemi körülmények nem teszik lehetővé kapcsok alkalmazását, hiszen a fordítódoboknál elhelyezett kaparók – amelyek az anyagveszteséget hivatottak megszüntetni – a kapcsokba beleakadnának. A hidegragasztáshoz való visszatérés sem jelentene megoldást, ezért a Frekvencia 2000 olyan vegyi ragasztási eljárást keresett, ami nem igényel nagy gépparkot, és a folyamat is kellően gyors. Így került a képbe a Henkel.
„A poliuretán bázisú Loctite PC 7350 „Belt Repair” javítóanyag kifejlesztését az ipari igények kényszerítették ki, nevezetesen az akár több 100 méter hosszú, nagy igénybevételnek kitett szállítószalagok javításának leegyszerűsítése – mondta Takács Lőrinc, a Henkel Magyarország Kft. műszaki szaktanácsadója. – A Henkel alapvetően nem vállal szerepet a szállítószalag végtelenítésében, és ezt a feladatot a Belt Repair sem vállalja, de azt igen, hogy a létrehozott végtelenítésnek komoly fizikai védelmet nyújtson.” A Shore A skálán a 95-ös keménységi szintet elérő Loctite PC 7350 Belt Repair szakítószilárdsága 11 N/mm2 (1 600 psi). A kétkomponensű anyagot kinyomó pisztollyal viszik fel a felületre a Frekvencia 2000 szakemberei. A némi kopásvédelmi adalékkal megfűszerezett PUR-bázisú anyag két órán belül használhatóvá tesz minden javítást, ami jelentősen csökkenti az állásidőt, ezáltal növelve az üzem hatékonyságát.
A Loctite PC 7350 „Belt Repair” előnyei:
|
„Sok esetben rontja a javítás sikerességét, hogy a végtelenítéseket homogén zárócsíkokkal zárjuk le, ami az összesütéseket védi – vette át a szót Szilágyi Tamás. – Ha ezekbe egy-egy kaparó beleakad, akkor a csíkot azonnal, teljes hosszúságában letépi, védtelenül hagyva a javított felületet. Ha azonban a kifejezetten a szövetbetétes szállítószalagokhoz kifejlesztett Belt Repair anyaggal fedjük be a zárócsíkot, azt semmi sem kezdi ki annyira, hogy az alatta lévő vegyi kötés is sérüljön.” Maga a Belt Repair nem viseli el a húzást, fizikai kötésre tehát nem alkalmas, az továbbra is ipari ragasztókkal érhető el, de a Belt Repair rugalmas és kopásálló felületével kiváló lezárást biztosít. Előnyös, hogy a PC 7350 bármilyen szűk fordítódob formáját és a folyékony felvitelnek köszönhetően a szállítószalag homorú alakját is fel tudja venni.
„Egy ilyen védőréteggel kapcsolatban három fő kritériumot lehet megfogalmazni: nagyon erősen tapadjon a gumihoz, rugalmas maradjon (felvegye a szövet alakváltozásait és a húzásokat) és kopásálló legyen – folytatta Szilágyi Tamás. – Lőrinc nyitott volt arra, hogy megértse a problémánkat és azt, hogy nincs időnk anyagokat élesben tesztelni, hanem azonnali megoldásra van szükségünk egy hatalmas ipari egység kiszolgálásához. A Henkel ingyenes próbaanyagokat biztosított számunkra, amikkel a műhelyben lefuttattunk néhány tesztet. Ezek meglehetősen ígéretesnek bizonyultak, így mára eljutottunk oda, hogy élesben, üzemi körülmények között is kipróbálhattuk az eljárást. Eddig pozitívak a visszajelzések, hiszen a Loctite PC 7350 „Belt Repair” anyaggal javított szállítószalagok azóta is üzemelnek, látjuk az azóta bekövetkezett amortizációt is, amiből következtethetünk a javítás tartósságára. Elmondhatom, hogy a tesztidőszakot lezártuk, és mostantól nagyobb volumenben állunk át a Loctite PC 7350 használatára.”
Molnár László