2023. május 24., szerda, 06:00
Címkék: anyagmozgatás Audi Hungaria Zrt autógyár autógyártás azonosítás azonosítási technológia intralogisztika RFID
Az olyan technológiák, mint a vállalati információtechnológiát (IT) a termelési rendszerekkel (OT) összekötő rendszerek teljesen behálózzák a gyártást, egységes platformot teremtve az adatgyűjtéshez, a nyomon követéshez és döntéshozatalhoz. A rendszerek kiépítése és működtetése olyan beszállítók dolga, mint az autóiparban több évtizedes tapasztalatot felhalmozott Antra ID Kft. Mindegy, hogy egy meglévő berendezést kell optimalizálni, vagy új gépet kell kifejleszteni, a végső cél a megbízhatóság és magas rendelkezésre állás garantálása.
Az Audi Hungariánál készülő motorok összeszerelése és tesztelése számtalan gyártósoron történik, amelyek végén nagy teherbírású hattengelyes robotok végzik a motorok a szállítópályára emelését. Az Antra által kiépített egyik rendszer a palettáról olvassa le az RFID-taget, amit összepárosítanak a motor a robot által lejelentett gyári számával. Az adatbázisból kiolvassák a termék rendeltetési helyét, ennek alapján kapja meg az utasítást a szállítópálya, ami motort a raktár adott leszedő pontjára szállítja.
A győri Audi Hungaria motorcsomagoló üzeme egyben az elkészült és kiszállításra váró motorok raktározására is szolgál. A gyártósorról az összeszerelt és tesztelt motorok a több méter magasban futó és az emberi szemek elől – néhány kivételtől eltekintve – elrejtett futószalagokon kerülnek a csomagoló üzemegységbe. Itt a gyűjtőpontra jutva palettákra helyezik a motorokat – azt nevezik tömbösítésnek – és a paletta egy vonalkódos gyűjtőcímkét kap. A motorokra korábban helyezett egyedi azonosító címkéket tehát itt leolvassák, az adatok SAP-ba kerülnek, ami egy gyűjtőkódot generál a tömb számára, amit a mobil címkenyomtató egyből ki is nyomtat. Ragasztás és csomagolás után a motort tartalmazó tömb azonnal készen is áll a kiszállításra. A motorok egy része innen az Audi Hungaria járműgyárába kerül, ahol az elkészült gépkocsik szívévé válik, más részük a világ egyéb tájain találja meg végső rendeltetését.
Minden komplex, intelligens és 100 százalékos hatékonyságra hivatott rendszer a terepi eszközökön áll, vagy bukik. Egy autógyár logisztikai rendszerében a dolgozók által kezelt kézi vonalkód-olvasók és címkenyomtatók számítanak a terepi eszközük frontvonalának. Ezek zökkenőmentes működésének biztosítása pedig régóta az Antra ID Kft. felelőssége. Ez jóval túlmutat a jelölőcímkék beszállításán. Magában foglalja a nyomtatók és az ezres nagyságrendben használt kézi szkennerek karbantartását, valamint a hálózati hibák felderítését és orvoslását is.
A kézi szkennerek évente tízmilliónyi leolvasást végeznek a motorok logisztikai folyamatában. Ezek többsége papírlapú vonalkódokkal történik, a motorblokkokat azonosító vonalkódokat pedig lézerrel viszik fel a felületre. A szkennereknek minden vonalkód-típust megbízhatóan kell detektálniuk.
A kézi szkennerek egyenkénti lecserélése hónapokon át tartó munkát ad az Antra szakembereinek. A korábbi szkennereken futó Windows-alapú program támogatása ugyanis megszűnt, ami a jövőben számtalan biztonsági (és folyamat-biztonsági) kérdést vetne fel, nem is beszélve arról, hogy a régi szkennerek alkatrész-ellátása is megszűnt a közelmúltban.
Minden kézi szkenner egy belső, az Antra által generált sorszámmal rendelkezik – aminek semmi köze a gyári számhoz – és ahogy érkeznek be az új szkennerek, úgy vonnak be ugyanannyi régit a logisztikai láncból. A régi és az új szkenner ugyanazt belső sorszámot kapja, így az intralogisztikai folyamat fogaskerekei közé addig sem kerülhet porszem, amíg a régi és az új szkennerek párhuzamosan teljesítenek szolgálatot az üzemben. Az informatikai háttér tehát semmi változást nem lát, de terepi hardver és szoftver teljes mértékben megújult – az új szkennereken már Android-alapú program fut. Az Antra minden új szkennert már tesztelés után ad ki kezéből, vagyis csomagolóba érkezve azok azonnal készen állnak a használatra.
„Ezekkel egészen addig nem is foglalkoznak, amíg működnek – mondta Podolák György technikai támogató mérnök. – Régi szkennereket tehát biztosan hoznak majd hozzánk évek múlva is javításra, de ez nem okoz majd gondot, ezért vagyunk itt gyakorlatilag állandó rendelkezésre állással.”
Podolák György technikai támogató mérnök
Az Antra az autógyár logisztikai folyamatát nemcsak kézi eszközökkel, hanem azoknál jóval látványosabb RFID-kapukkal is segíti. Ezek a mindenki által ismert bolti lopásgátló kapukhoz hasonló szerkezetek hét-nyolc méteres detektálási hatósugárral rendelkeznek. Rendeltetésük az, hogy az alattuk elhaladó vontatók által szállított rakományt detektálják. A szállított motoralkatrészekhez, komponensekhez ugyanis egy-egy RFID-taget rendelnek, amit az eddig felszerelt több mint 20 kapu érzékel és az elhaladását valós időben jelenti a gyártásfelügyeleti rendszernek.
„A legtöbb RFID-kapunk ennek megfelelően a raktár és a termelés közé került, és a korábbi menetrend-nyilvántartó funkció időközben jócskán kibővült – tette hozzá Podolák György. – Evés közben jön meg ugyanis az étvágy és ha már rendelkezésre állnak a kapuk, akkor az üzemeltetők elgondolkozhatnak azon, mi mindenre tudják még használni azokat. A vontatók után tehát már a vontatmányokat is nyomon követjük és a mozgást az ERP-rendszerbe le is jelentjük.”
Az informatikai rendszer a kiszállítást is támogatja, mert a kamionokon elhelyezett azonosító egyértelművé teszi, hogy az adott kamionra milyen termékek kerüljenek. Az adatok lapján az is eldönthető, hogy a kamion mikor álljon be berakodásra, ami szintén meghatározott idő alatt megy végbe. A kamiont az indulási és érkezési zónában is automatikusan azonosítják be, így válik teljessé az autógyár nemzetközi logisztikai folyamata.
Molnár László