2022. október 25., kedd, 06:00
Címkék: árverés aukció használt gép online platform online portál Surplex
A világjárvány két éve után úgy tűnt, hogy 2022 elejére helyreáll a rend, de a geopolitikai történések csak súlyosbították a helyzetet. Az új gépek gyártása egyre gyakrabban ütközik olyan akadályokba, mint a nyersanyaghiány, ami magas költségeket és hosszú várakozási időket eredményez. A fémipart ezenkívül az infláció és az energiakrízis is fokozottan sújtja. A hatások eredőjeként felbolydult a használt fémipari gépek piaca, amiről Maxence Dutat, a Surplex Gmbh országmenedzsere beszélt a TechMonitor olvasóinak.
Maxence Dutat, a Surplex GmbH országmenedzsere |
Maxence Dutat: Az alapanyaghiány hatására a szerszámgépgyártó cégek már korábban is a szállítási határidők kitolása mellett döntöttek, ami a jó állapotban lévő használt szerszámgépek iránti keresletet növelte. Ehhez jött hozzá, hogy a hazai tulajdonban lévő kis- és középvállalkozások túlélő üzemmódba kapcsoltak, vagyis nem nagy értékű beruházásokon gondolkodnak, hanem üzemrészeket állítanak le, ami pedig a kínálati oldalon erősíti a használt gépek piacát. Több tulajdonos úgy állapodott meg velünk, hogy a technológiát megvásároltuk tőle, neki pedig az üres ingatlan maradt meg, amiben új vállalkozást indíthat, ami életképes lehet a megváltozott piaci körülmények között is. A bontás, elszállítás, tárolás és értékesítés már a mi feladatunk. Nem könnyű feladat egy teljes üzemet eladni, de nem is lehetetlen.
Aki most szeretné értékesíteni a használt gépeit, az profitálhat ebből a helyzetből, mert a megfelelő értékesítési csatornával magas hozamok érhetőek el. A piac tehát nyitott, de sok eladónak mégsem sikerül beszállnia. Nem ismerik sem a potenciális ügyfeleket, sem a piacnak megfelelő árakat, és ódzkodnak a körülményes értékesítéstől és szállítástól. Ilyenkor kifizetődő lehet az ipari aukciósházzal dolgozni, amely megnövelheti a gépek valódi piaci értékét, jól működő értékesítési platformot használ, és kifinomult marketingkoncepciót állít össze.
A Surplex regionális vezetőjeként a környező országokra is van rálátásom, és az a tapasztalatom, hogy az elmúlt 6–9 hónap komoly változásokat hozott a fémipari szerszámgépek piacában. Az energiaintenzív ágazatok – például az öntödeipar – nagy nehézségekkel küzdenek 2022 utolsó negyedévében. Nem véletlenül foglalkozunk jelenleg egy hazai öntöde teljes bezárásával is, de akik talpon maradnak, azok is visszafoghatják, esetleg hónapokig szüneteltethetik a gyártást. A 20–300 munkavállalót foglalkoztató családi cégek némelyike pedig teljesen megszűnik, mert a szakemberhiányra most az energiaválság is rárakódott, a kettő együtt pedig ellehetetleníti a nyereséges működést. Az infláció és a forint értékvesztése a reálbéreket is csökkenti, nagy bérfejlesztések kellenének tehát a képzett munkaerő megtartásához, de erre sok vállalkozás esetében már nincs keret.
Sajnos olyan autóipari beszállítóval is tárgyaltam, akinek még a nagyapja alapította a vállalkozást, most azonban a felszámolás mellett döntöttek. Egy használtgép-kereskedő számára ez a piaci helyzet sok üzleti lehetőséget teremt. Idén nyáron rengeteg fémipari gépet, de egész gépparkokat és üzemeket is felvásároltunk összesen 2,5 millió euró értékben, így a tulajdonosok legalább ebből tőkéhez juthattak.
Említettem, hogy az új gépekre vonatkozó hosszú szállítási határidők miatt sok cég a használt gépek felé fordult. Véleményem szerint ez a keresleti oldal a jövőben csökkenni fog, éppen a már említett energiakrízis és infláció hatására. Volt olyan ügyfelem, aki nyáron egy teljes gépsort vásárolt tőlünk, majd a nyári szabadságáról visszajőve inkább visszamondta az üzletet, mert ennyi idő alatt is képesek voltak rossz irányba fordulni a piaci lehetőségek.
Annyi használt fémipari gép került a piacra a termeléscsökkentések, bezárások hatására, hogy a következő hónapokban véleményem szerint csökkenésnek indul majd a használt gépek ára – van honnan, hiszen idén előfordult olyan eset, hogy az értékbecslők által 50 ezer euróra értékelt gép az aukció során 80 ezer euróért kelt el.
Már eddig is sok autóipai beszállító dobta piacra az esztergáit és a présgépeit. Az általános piaci trendek az autóipart sem kímélik, ehhez jön hozzá az az elképzelés, hogy 2035-től az EU-ban betiltják a belső égésű motorral működő járművek forgalomba helyezését. Az autóipar gyártási létesítményei tehát példátlan mértékű átalakítás előtt állnak. Egyes járműalkatrészek gyártása megszűnik, másokat módosítva vagy teljesen újként kell felvenni a beszállítói portfólióba. Az üzemanyag-ellátás helyett akkumulátor- vagy üzemanyagcellás rendszerek kerülnek beépítésre. A kipufogórendszer és a generátor kimarad, a sebességváltót pedig módosítani kell. Ezen túlmenően más teljesítményelektronikára van szükség, és nemcsak a közvetlenül érintett rendszerek, hanem az egész jármű felépítése is megváltozik, mivel az elektromotorok kevesebb helyet igényelnek.
A gyártósor fejlesztése azonban komoly kihívást jelent. Az autóipari beszállítók számára is lehetőség rejlik a feleslegessé vált gépek anyagi tőkévé történő átalakításában. De a szükséges termelési rendszerek is gyorsabban és költséghatékonyabban vásárolhatók meg a használt gépek piacán.
Molnár László