Ez nem sci-fi: áramra áll át a Volkswagen

Új mércét állít fel Németország első elektromosautó-gyára

2020. december 15., kedd, 06:00

Címkék: automatizálás Bystronic elektromobilitás elektromos autó elektromos jármű élhajlítás ipari robot KUKA Robotics lemezmegmunkálás robot robotika Volkswagen Xpert 40

A világ egyik legnagyobb autógyártója már a jövőre készül. Az elkövetkező években a Volkswagen radikálisan áttér az e-mobilitásra, és ebben a folyamatban a németországi Zwickauban működő gyár játszik majd kulcsszerepet. Az ID.3 modellel itt íródik ugyanis az elektromos autók új generációjának története. Amiben fontos szerep jut a Bystronic élhajlító gépeinek is.

Az autóiparban zajló átalakulások nagy része zárt ajtók mögött történik, és fokozottan igaz ez az e-mobilitás felé való elmozdulásra. De amint Angela Merkel német kancellár tavaly novemberben személyesen megadta az indítójelet az új Volkswagen ID.3 gyártására, a nyilvánosság is értesülhetett az addig a háttérben futó fejlesztésekről. A zwickaui zöld jelzéssel az autóipar egyik legambiciózusabb projektje vette kezdetét.

Az ID.3 nem csupán új modell; ez az új elektromos autó a Volkswagen jövőképét testesíti meg, és célja nem kevesebb, mint hogy egy új korszakba vezesse át a cégóriást. A csoport ugyanis azt a célt tűzte ki maga elé, hogy az e-járművek vezető globális gyártójává váljon. Ez a küldetés pedig minden korábbinál nagyobb léptékű. A Volkswagen 1,2 milliárd eurós beruházással tenné Zwickaut Európa legnagyobb, elektromos autókat gyártó gyárává. 2021-ben a tervek szerint már több mint 330 000 elektromos autó gördül majd le a gyártósorról.

Fokozatosan nő a termelés Zwickauban. Az 5. összeszerelő csarnok ősszel érte el a 800 egységes teljes kapacitáskihasználást

Platform az egész autócsalád számára

Az elektromos autók értékesítése mindeddig nehézkesnek bizonyult. Az ID.3 modellt pedig éppen arra tervezték, hogy változtasson ezen a helyzeten – a vonzó, 30 000 euró alatti ár, a villámtöltési képesség és az akár 550 kilométeres hatótávolság révén. „A Golf külső és a Passat beltéri méretei, kiegészítve a GTI gyorsulásával” – ígérte Jürgen Stackmann, a Volkswagen Passenger Cars igazgatóságának tagja. Ezeket a tulajdonságokat a világ minden táján nagyra értékelik; a magyar ügyfelek például tavaly néhány óra alatt elkapkodták a 80 darab különleges ID.3 1st megvásárlására feljogosító vouchereket.

Az ID autócsalád első modelljének számító ID.3 a zéró kibocsátású jármű-generáció alapköve. A moduláris elektromos hajtás koncepció (MEB) biztosítja a szükséges méretezhetőséget a kompakt autótól a buszig: 2022-ig a csoportba tartozó 4 márka 27 modelljébe építik majd be. Az ID.R Pikes Peak prototípus már bebizonyította, hogy a határ csak a csillagos ég lehet. 2018. június 24-én az amerikai Pikes Peak Nemzetközi Hegyiversenyen a 671 lóerős, elektromos, négykerék-meghajtású szuperautó jelentősen megdöntötte a ralilegenda Sebastien Loeb által korábban felállított rekordot. Ez a sportkocsi megmaradt a versenypályák meseautójának, de lenyűgöző módon demonstrálta, hogy milyen lehetőségek rejlenek az ID családban.

A kép bal oldalán látható robot végzi az első hajlítási műveletet. Ezután a kép jobb oldalán látható robot veszi át az alkatrészt, és teszi újra az Xpert 40 élhajlító géphez

76 másodperces ciklusidő

„Annak érdekében, hogy az élhajlító rendszereket zökkenőmentesen integrálhassuk a Volkswagen munkafolyamataiba, számos strukturális kihívást kellett leküzdenünk” – mondta Kati Langer, a Bystronic értékesítője, aki kezdettől fogva végigkísérte a Volkswagen ID.3 projektjét. Az első KUKA robot kiveszi az alkatrészt a tárolóból, és behelyezi azt a központosító rendszerbe. A második robot felveszi azt, beteszi az Xpert 40 élhajlító gépbe, és a két hajlítási művelet közül elvégzi az elsőt. Ezután visszateszi az alkatrészt a központosító rendszerbe, és a hátralévő hajlítási lépéseket újra az első robot végzi el. Ezt követően egy fix rendszer két gömbanyát hegeszt az alkatrészre, majd a megfogó felveszi az alkatrészt, és a szállítószalagra helyezi azt.

A teljes folyamat pontosan 76 másodpercet vesz igénybe. Aki nem látta a saját szemével, az alig hiszi el, hogy a két robot milyen elegánsan és fürgén dolgozik kéz a kézben – vagy inkább megfogó és a megfogóban. Ezt követően az elkészült alkatrészt beépítik az alváz tartószerkezetébe, ahol az a futóművet stabilizálja. Egy második, teljesen automatikus élhajlító cella egy olyan alkatrészt gyárt, amelyet az autó alvázának elejére szerelnek fel.

www.bystronic.hu

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek