Éjszakai holdrepülés

Az Endutec a StateMonitor gépadatgyűjtő szoftver (MDA) segítségével felügyeli a holdjáró alkatrészeinek automatikus éjszakai gyártását

2020. március 06., péntek, 06:00

Címkék: forgácsolás Heidenhain holdraszállás űrhajó űripar űrkutatás űrprogram vezérlés vezérléstechnika vezérlő

Hány alkatrészgyártó mondhatja el magáról, hogy a termékei eljutottak a Holdra? A németországi Chiemsee közelében működő tizenkét fős Endutec cég úgy döntött, hogy eléri a csillagokat: 30 olyan alkatrészt martak, amelyeket eredetileg marási technológiával legyárthatatlannak minősítettek. Ezek az alkatrészek ma már a Hold-misszió szerves részét képezik.

2014-ben történt. A Covenant űrhajó egy távoli bolygó felé haladt. A leszállás után a legénység azt hitte, hogy egy lakható paradicsomba érkeztek. Maggie Faris egy Audi quattro holdjáróval fedezte fel az ismeretlen területet. A legénység azonban hamarosan rájött, hogy csapdába esett egy baljós világban.

Bár a legtöbb sci-fi jármű hollywoodi kreatívok tollából származik, az Alien: Covenant film kivétel ebből a szempontból. Az Audi lunar quattro rover a valóságban is létezik, és kulcsfontosságú szerepet játszik egy igazi Hold-misszióban. Fél évszázad telt el azóta, hogy Neil Armstrong a Holdon sétált. Most a berlini PTScientists űripari startup cég tervezi a visszatérést az Apollo 17 leszállóhelyére, a Taurus-Littrow-völgybe. A cég a partnereivel együtt fejlesztette ki az ALINA leszállóegységet és az Audi quattro holdjárót.

A küldetés

A holdjáró alkatrészeinek legyártásához a fejlesztői csapat először a repülőgépiparban már ismert gyártókat kereste meg, akik az alkatrészeket legyárthatatlannak nyilvánították. Az Endutec azonban rugalmasabban állt a kérdéshez. Az egyedi gépeket gyártó cég nagy pontosságú manipulátorokat készít a félvezetőipar számára, és saját automatizálási koncepciója újabb kiugrási lehetőségekkel kecsegtet.

Andreas Flieher és Michael Hascher a holdjáró alkatrészeivel

„Gyorsan kiderült, hogy ez egy kivételes lehetőség, amire muszáj igent mondanunk” – jelentette ki Andreas Flieher, az Endutec ügyvezető igazgatója. Partnerével, Michael Hascherrel és egy tervezőmérnökökből és marógépkezelőkből álló csapattal közösen kezdte meg a projekt megvalósítását. Három nagy kihívással szembesültek.

Új feladatok előkészítése és ellenőrzése nem jelent problémát a StateMonitor számára

Az akadályok

A légiipari cégek által megfogalmazott aggodalmak igaznak bizonyultak: a tervet módosítani kellett, hogy az alkatrészek egyáltalán megmunkálhatók legyenek. „Minden fal nagyon vékony, mert az űrmissziók során minden gramm számít” – magyarázta Flieher. Elég egy pillantást vetni a holdra szállás jelenlegi költségszintjére, ami kilogrammonként 800 000 eurónál kezdődik.

Másodszor, az alig két hónapos határidő rendkívül szűk volt. Ebben semmi újdonság nincs egy Hold-misszióban; a NASA már akkor is hatalmas határidős nyomás alatt dolgozott, amikor John F. Kennedy bejelentette, hogy az 1960-as évek végére embert küld a Holdra.

Az éjszakai műszak készen: munkadarabok a palettacserélővel

Harmadszor, a rendkívül hosszú, akár 14 órás gyártási időt a meglévő kapacitásokkal és óriási megrendelésállomány mellett kellett beütemezni. „Ez csak úgy volt lehetséges, hogy a saját automatizálási technológiánkkal az éjszakákat és a hétvégéket is ki tudtuk használni – mondta Flieher. – Ennek része a HEIDENHAIN StateMonitorral kombinált szerelőrobotunk, amely aktívan tájékoztat minket a gépek állapotáról.”

A stratégia

„Ahhoz, hogy bármit elérjünk, pontosan kell tudnunk, hogy mit akarunk, át kell gondolnunk a lépéseket, és végig kell mennünk az úton.” Andreas Flieher, Endutec

Az Endutec egyértelmű célt tűzött ki maga elé, és ennek megfelelően ütemezte a holdprojektet. „Ahhoz, hogy bármit elérjünk, pontosan kell tudnunk, hogy mit akarunk, át kell gondolnunk a lépéseket, és végig kell mennünk az úton. A veszély abban áll, ha félúton visszafordulunk, amikor nehézségek merülnek fel – mondta Flieher. De a visszafordulás az ügyvezető igazgató számára nem opció, ahhoz túl ambiciózus. – Cégtulajdonosként arra törekszem, hogy minden helyzetből a lehető legjobbat hozzam ki. Szeretek kihívásokkal találkozni és elérni valamit.”

A szigorú határidők betartása csak az emberi felügyelet nélküli műszakok bevezetésével vált lehetségessé

Végrehajtási szakasz

A holdjáró alkatrészeinek gyártásához az Endutec világos tervet dolgozott ki. A nap folyamán a munkatársak a meglévő ügyfelek megrendelésein dolgoztak. Az este közeledtével a rover leendő alkatrészeinek előgyártmányait rögzítették az automatizálási rendszerbe, különös tekintettel azokra az alkatrészekre, amelyek hosszú futási időt igényelnek. A robot ezután éjjel és hétvégén helyezi be az alkatrészeket a munkatérbe.

Vékony falak, összetett szerkezetek és extrém időkorlátok: az Endutec által készített alkatrészeket más gyártók legyárthatatlannak gondolták

„Az emberi felügyelet nélküli gyártás természetesen nem mindig működik zökkenőmentesen – emlékszik vissza Flieher. – Történt olyan, amikor a gépben a hűtőfolyadék mennyisége pont hétvégén érte el a minimumszintet. A State-Monitor push értesítése nélkül emiatt két gyártási napot vesztettünk volna.” Az MDA szoftver által biztosított aktív értesítés jelentősen megkönnyíti a munkavégzést. „A múltban webkamerát telepítettünk a gépbe – magyarázta Flieher. – A gép állapotának ellenőrzéséhez tehát mindig telefonálnom kellett, ami azt jelentette, hogy folyamatos stressz alatt voltam esténként és hétvégenként.”

Az automatizálási technológia

A cég hőskorában Flieher és Hascher sokat gondolkodott a folyamatok automatizálásán és digitalizálásán. Mérnöki vállalkozásként indultak 2009-ben, miután az a cég, ahol korábban dolgoztak, lehúzta a rolót a gazdasági válság idején. Három évvel később megnyitották saját gyártóüzemüket, ahol már saját automatizálási receptet építettek ki, amelyet most már más vállalkozások irányába értékesítenek.

Andreas Flieher tudja, hogy merre akar menni, és mire van ahhoz szüksége – például egy automatizált Alzmetall marógépre

„Technológiák kombinációját használjuk; vagyis az automatizált robotos munkadarab-mozgatást a StateMonitor által biztosított felügyeleti képességgel kötjük össze. Ez nagy hatékonyságot biztosít számunkra” – mondta Flieher, aki meg van győződve arról, hogy az automatizálás pozitív hatást fejt ki az alkalmazottak munkájára is. Sokkal nyugodtabban végzik a munkájukat, mert az igényesebb feladatokra koncentrálhatnak, vagy időnként akár korábban haza is mehetnek.

A potenciál

Az Endutec felismerte, hogy miként aknázhatók ki a digitális forradalom előnyei. A gépekbe történt beruházás leggyorsabb megtérülésének módja például a rendelkezésre álló kapacitások teljes kihasználása. „Ezen a téren a StateMonitort is felhasználtuk a rejtett potenciál azonosítására és a gép kihasználtságának növelésére – zárta a beszélgetést Flieher. Így sikerül egy tizenkét fős cégnek valami rendkívülit alkotnia a mindennapi munka mellett. – Ez a projekt valóban minden munkatársunkat motiválta. Végül is hány ember mondhatja el magáról, hogy olyan alkatrészt készített, ami a Holdig repül?”

www.heidenhain.hu

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek