Élvezed, amit csinálsz?

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2019. április 16., kedd, 06:00

Címkék: célgépek Chemplex gépgyártás hajtás hajtásrendszer hajtástechnika hegesztés hegesztéstechnika

Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Nagyon bosszantott, hogy nem pattantak össze jól az illesztékek, mégsem adtam fel; elértem, amit akartam. Gyerekkoromban a vasútmodellek még nem műanyag síneken jártak, hanem egy fémváz volt műanyaggal bevonva, és az egyiket a másikkal úgy kellett összeilleszteni, hogy a furatba a másik sínpár kiálló fémhuzalát be kellett tolni. Ez sérülékeny volt, könnyen deformálódott. Különösen az ívesekkel gyűlt meg a bajom. Ha egyszer már elhajlott a fémpöcök, akkor nagyon nehéz volt a pontos illesztés.

Azt is jól ki kellett találni, hogy elég lesz-e a sínkészlet arra a formára, amit elképzeltem, mert jól ismertem már azt az érzést, amikor a körpálya bezárásához néhány centiméter hiányzott, és kezdhettem elölről a tervezést. Noha az erőfeszítéseim eredménye suhanó kisvonat volt, jóval később jöttem rá, hogy valójában az igazi örömöt a játék kihívása okozta. Hiszen amikor már láttam, hogy jó a matek, tudtam, hogy a vonat futni fog, onnantól egy program maradt, a terepasztal berendezése és a kis szürke dobozos potméteres frekvenciaváltó, amivel szabályozhattam a vonatom sebességét, de ez is csak percekig kötött le. Talán a vasútmodelleknek köszönhetem a kitartásom, a türelmem, és azt, hogy az előkészítés, az elemek megfelelő kiválasztása, összeillesztése a mai napig sokkal jobban lázba hoz, mint a jól működő gép látványa. – Hiszen a jól működő gép alap, ha jó a specifikáció!

Gyakran találnak rám olyan feladatok, amelyekhez megfontoltság, szakmai tudás, alaposság és kitartás szükséges. Ha úgy vesszük, vicces, hogy ma is ugyanezt csinálom, azzal a különbséggel, hogy a vas hol kisebb, hol egészen extrém méretű, de a lényeg ugyanaz: úgy kell kiválasztani és összepasszoltatni, hogy az vidáman zakatoljon, mint a kisvonat.

Gigantikus alkalmazás

A legutóbb egy hegesztősablonba beépülő tartó mozgatását specifikáltam ki. Talán már itt bólogatsz, hogy ezt te is vágod, de várj! Az izgalom abban rejlett, hogy a tartónak nem hétköznapi kiindulási paraméterei voltak. Alapkritérium volt, hogy 2 tonnát kellett nyomóerőben biztosítani, és annak az ellentartását. A mozgatáshoz kalkulált nyomó/húzó erő 20 000 N, a statikus max. terhelés 25 000 N – 350 mm, vezetetlen (alátámasztás nélküli) mozgatási tartományban.

Precizitás és egyéb elvárások

Hegesztésnél fontos szempont az, hogy az összehegesztendő egységek, munkadarabok hogyan állnak egymáshoz képest. Itt ráadásul ezt egy 8 × 4 méteres zártszelvény-keretben kellett biztosítani. A kereten belül a tartók egymással szemben helyezkedtek el. Az egészet úgy képzeld el, mint két óriási satupofát, ahogy egymásnak feszülnek: a feladatuk rögzíteni, stabilan megtartani az egységeket, bármilyen erők is érik azokat a hegesztési folyamat alatt. Mindezek felett azt is garantálnom kellett, hogy az általam ajánlott rendszer a hegesztési hőnek és a fröcskölésnek is ellenáll majd.

Összetett feladat, komplett rendszer kellett hozzá – a lineáris egység nem lesz elég

A legtöbbször az alkalmazás alapos tanulmányozásakor derül ki az, hogy önmagában a lineáris mozgást végző elem nem elegendő, komplett hajtástechnikai készletre van szükség, amelyek összehangolt munkájával áll össze a rendszer. Így a csomagba az orsósemelők mellett fékes motorok kerültek, ezek biztosítják a stabil pozíciótartást, és csigahajtóművek, amik a szükséges erőt fejtik ki.

Egy forrásból, egy lépésben

Ha az ügyfélre bíztam volna a kiválasztást, az, hogy a lineáris egység kiegészítést igényel, valószínűleg nem derült volna ki azonnal, csak lépésekben. Jelentős előnyhöz jutott azzal, hogy javaslatot tettem a fenti hajtásrendszerre: mert egy kör egyeztetéssel kipipálhatta ezt a teendőt, ráadásul a teljes készletet egy forrásból, egy megrendeléssel el tudta érni, ami ritkaság.

Hogyan takarékoskodtunk az idővel?

Ügyfelemnek időt spóroltunk: hosszas számítások után ő maga is ki tudta volna számolni azt, hogy milyen berendezésre van szüksége, de úgy gondolta, hogy az idejét arra fordítja, amihez jobban ért, ezért bízta a specifikációt olyan szakértőre, akiben megbízott. És rá csak az ellenőrzés, a jóváhagyás, az elfogadás – majd persze a célgép kivitelezése maradt.

Összességében azt javaslom, hogy add a gyerek kezébe a kisvasutat! Ha nem megy, akkor vésd a fejébe, hogy szerezzen olyan barátokat, akik jó mókának találják a stratégia kitalálását, akik szeretnek foglalatoskodni a sínek összerakásával… mert hosszú távon komoly üzleti sikereket érhet el, ha van egy ilyen barátja.

És ha hajtástechnikai kérdésed van, tudod, hol találsz!

Kiss László – a Te hajtástechnikai szakértőd

Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező gépépítő kollégát is, jelen esetben Bégány Tamást, a Bevisz Duo Kft. ügyvezető igazgatóját.

Családi vállalkozásunk gépegységek egyedi és kisszériás gyártásával foglalkozik hazai és külföldi megrendelésekre a forgácsolástól a programozásig. A hajtástechnika vonatkozásában a megrendelő sok esetben előírja, hogy milyen elemeket építhetünk be. Mi – az ár függvényében – javaslatokat tehetünk arra, hogy az általa választott rendszert milyen egyéb megoldásokkal lehet kiváltani. Amennyiben szabad kezet kapunk, és csak az elérendő paraméterek adottak, akkor a fő szempont a megbízhatóság – mind a termék, mind a beszállító vonatkozásában. Ez a szempont sokszor az árkérdést is megelőzi.

Egyre jobban felértékelődik a kereskedő szakmai felkészültsége is, hiszen itt dől el, hogy milyen támogatást tud adni a gépgyártónak. Szeretek olyan partnerekkel dolgozni, akik azonnal válaszolnak a felmerülő kérdésekre, és nem visszahívást ígérnek. A mi gépegységeink 10-20 méteres berendezésekbe kerülnek beépítésre, így a százados pontosság és az intelligencia egyelőre nem érződik a vevői elvárásokban.

Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Innováció, digitalizálás és munkabiztonság

Merj nagyot álmodni! – 2. rész

Merj nagyot álmodni! – 1. rész

Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort

Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket

Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések

Te mire teszed a tétet?

Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!

Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?

Így vágd haza a géped – megszokásból!

Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!

Magyarországon minden gép működjön!

Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!

Mennyi egy házi macska átlagéletkora?... avagy két lépés, ami meghosszabbítja a homlokkerekes hajtómű élettartamát

A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Nem kell mindig PLC!

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

​A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek