Arccal a vasút felé!

Modern felülettömítő anyag alkalmazásával elkerülhető a vasúti hajtóművek olajszivárgása

2019. január 16., szerda, 06:00

Címkék: felülettechnika Henkel Loctite MÁV MÁV-START Zrt tömítés tömítők vasút vasúti jármű vasúti járműrendszer

A magyar vasúti közlekedés szinte bármire bevethető acélparipái, az M41-es mozdonyok 1973 óta teljesítenek szolgálatot a hazai síneken. A hangjuk miatt csak Csörgőnek becézett mozdonyok több mint egy évtizeddel ezelőtt értek meg a teljes felújításra, aminek kapcsán a teljes hajtásrendszer és a forgóvázak is modernizálásra kerültek. A forgóváz-hajtóművek olajszivárgásának megakadályozásában egy olyan felülettömítő termék is fontos szerepet kaphatott, amelyről a mozdonyok tervezői a 70-es években legfeljebb csak álmodhattak volna.

Mikor elindul a vonat…

A magyar vasút elmúlt évtizedeiben minden nagyobb állomás mellett volt egy-egy fűtőház a kisebb javítások elvégzéséhez, járműjavítók pedig Szolnokon, Budapesten, Debrecenben, Szombathelyen stb. léteztek. A mintegy 10 évvel ezelőtti átalakítások kapcsán a telephelyek tevékenységét összevonták, és a magyarországi vasútikocsi-park javítási feladatainak döntő részét már kizárólag Szolnokon végzik.

A MÁV-Start Zrt. szolnoki telephelye elsősorban a vontatott járművek (személykocsik) és a vontatójárművek (mozdonyok) javításával, modernizálásával és fővizsgáztatásával foglalkozik. Szolnok ad helyet az új IC+ vasúti kocsik gyártásának, de itt történik a CAF-kocsik teljes körű külső és belső átépítése is.

A szolnoki telephely ennek megfelelően évente mintegy 400 darab személykocsi karbantartását és fővizsgáztatását végzi el – a vontatott járművek futásteljesítmény vagy idő alapon kerülnek nagyjavításra, így a műhely leterheltsége is változó. „A mozdonyok esetében az időintervallum sokkal hosszabb, az M41-es mozdonyok a befejezett motorcserés fővizsgák óta gyakorlatilag nem is jártak a javítóműhelyben, maximum a több millió kilométeres futásteljesítmény miatt elvékonyodott abroncsok cseréjét kell elvégezni – árulta el Zsolnai Ferenc, a MÁV-Start Zrt. művezetője. – Az abroncscsere gyakoriságát a pálya állapota mellett olyan tényezők is befolyásolják, mint hogy meg tudják-e fordítani a kocsikat az adott pályán visszafelé – a leginkább a kanyarokban kopó vasúti kerekek közül mindig a külső íven futó abroncs kopik gyorsabban.”

Az M41-es mozdonyok 1973 óta teljesítenek szolgálatot a hazai síneken

Zsolnai Ferenc 2000 óta dolgozik a MÁV-Start Zrt.-nél, de 1975 óta ismeri és használja a Loctite termékeket. A forgóvázjavító műhelybe 2009–2010 táján vezették be a termékeket, nagyrészt tömítő- és menettömítő anyagokat, csavarrögzítőket és csapágyragasztókat.

Mozdonyok ráncfelvarráson

A felülettömítés kérdésköre elsősorban a vontatójárműveknél került előtérbe, azon belül is a mechanikus hajtású modelleknél, ahol a kerékpár tengelyére kardán hajtású mechanikus fogaskerék hajtóművet (tengelyhajtóművet) szereltek. A pálya egyenetlenségein felül itt lépnek fel ugyanis azok a rezgések, amik a tömítőanyag sérüléséhez vezethetnek. Márpedig a vasútnál a tömítőanyagnak kell jelenteni a legkisebb problémát, mert az elvárások szerint annak addig kell tökéletesen működnie, amíg a forgóvázban valami egyéb meghibásodás nem történik, vagy el nem kopik a kerék futófelülete.

A 400 személykocsi 800 forgóvázat és 1 600 db kerékpárt jelent. Az előírások szerint a forgóvázat minden esetben teljesen szétszerelik. Az első fázis a tisztítás, ami után megvizsgálják a hegesztési varratokat, a korróziós sérülések és a mechanikai kopások mértékét, és minden elemet cserélnek, ami az előírásnak és a szabványoknak nem felel meg. Az összeszerelés után a forgóvázat védőbevonattal látják el, majd visszaszerelik az időközben felújított kocsiszekrényre.

A szolnoki telephely évente mintegy 1 600 db kerékpár karbantartását végzi el 

Olajszivárgás lépett azonban fel a hajtóműves kerékpároknál a korábban használt tömítőanyag 6-7 hónapos használata után. „Konkrét szerelési probléma állt tehát fenn, aminek megoldásához tőlünk vártak javaslatot – mondta Takács Lőrinc, a Henkel Magyarország Kft. műszaki szaktanácsadója. – A Loctite® 5188 felülettömítő anyag akkoriban új terméknek számított nálunk is. Az anyagot kifejezetten nehéz körülmények között működő hajtóművek felületeinek anaerob tömítésére fejlesztették ki. Léphet fel bármilyen ütés, rázkódás, vibráció a működés során, az 5188 nem keményedik ki, ezáltal nem keletkezhetnek hajszálrepedések sem, amik olajszivárgást okozhatnának.”

A Loctite® 5188 egy eredetileg az autóipar által igényelt megoldás; a nagy autógyárak elvárásainak megfelelően fejlesztették ki, amelyek sok egyéb kritérium mellett az élettartamon át tartó rugalmasságot is megfogalmazták az elvárásaik között. Mivel az anyag az autóiparban jelesre vizsgázott, nyugodt szívvel ajánlhatták egyéb iparágak számára is.

A MÁV-Start Zrt. beszerzése óvatosan járt el: egyéves tesztidőszak során ellenőrizte a felülettömítés hosszú távú üzembiztosságát. Figyelték a Loctite® 5188 anyaggal kezelt hajtóművek viselkedését, és ezután született 2012 októberében egy belső utasítás, hogy ezt az anyagot kell használni az üzemben felülettömítésre.

A Loctite® 5188 felülettömítő anyagot kifejezetten nehéz körülmények között működő hajtóművek felületeinek anaerob tömítésére fejlesztették ki

Végleges, költséghatékony megoldás

Ottjártunkkor az M41-es sorozatú mozdonyok hajtóműveinek lecsiszolása és Loctite 7061 oldószerbázisú általános tisztító és zsírtalanító aeroszollal történő letisztítása után a Loctite® 5188 felülettömítő anyagot pisztollyal vitték fel az alsó felületre mintegy 3 mm-es csíkokban. Amint az alsó részre ráhelyezték a hajtóműház felső részét, a tömítőanyag teljesen összenyomódott. A kitüremkedő anyag letörölhető. A polimerizáció a levegőtől elzárt állapotban kezdődött el, amihez a fém aktivitása is szükséges. A felülettömítő anyag pasztaként töltötte ki a rendelkezésére álló teret, és normál üzemi körülmények között is használható. A száradás ideje alatt a csavarokat teljesen meg kellett húzni, mert később a térhálósodott felülettömítő anyag már nem enged utánaállítani. A térhálósodás szobahőmérsékleten mintegy fél órát vesz igénybe, a használattal érdemes egy-két órát várni, de az olajfeltöltés szinte azonnal megkezdődhet. A szolnoki forgóvázjavító műhely maximum 24 órát vár a térhálósodásra.

„A Loctite® 5188 alkalmazása előtt olyan hajtóműves kerékpárok érkeztek be hozzánk, amelyeken az olajszivárgás miatt 2 cm-es olajsár rakódott le, a felületet nem is láttuk. Ma már lényegesen jobb állapotban jönnek be a hajtóműves kerékpárok, ha látunk is rajtuk olajszennyeződést, az a felettük lévő motortérből kerül ki – mondta Zsolnai Ferenc. – Elárulhatom, hogy az egyik általunk felújított M41-es hajtómű később Debrecenben került szétszerelésre, és ahogy az ottani kollégák megismerték a Loctite® 5188 előnyeit, ők is beszerezték azt a saját üzemükbe. De sok egyéb területen, más anyagokkal is együttműködünk a Henkellel, így elmondható, hogy napi kapcsolat van közöttünk.”

Molnár László


A Loctite® 5188 egy jó rugalmassággal, kiváló vegyszer- és olajállósággal rendelkező anaerob felülettömítő termék, mely a szorosan illeszkedő fémfelületek között, levegőtől elzárva köt meg. Olajjal enyhén szennyezett merev fémfelületeken is alkalmazható felülettömítő termék. Különösen olyan merev alumíniumfelületek tömítésére, ahol kiváló tapadásra van szükség. Azonnali tömítést biztosít kis nyomással szemben. Jellemző felhasználási területe öntvény motorházak és hajtóművek merev felületeinek tömítése. Különösen javasolt az olyan helyeken történő alkalmazás, ahol nagy ütésszerű terheléseket is fel kell vennie a tömítésnek.

Tulajdonságok:

  • Résméret 0,25 mm-ig
  • Enyhén olajos felületen is működik
Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek