Erősödő kínai gépipar

Válaszul „meg kell tanulnunk elég jó gépeket is gyártani”

2014. március 24., hétfő, 14:42

Címkék: dürr export gépgyártás gépipar Kína Németország Trumpf VDMA

„Made in Germany” – ez a néhány betű világszerte garancia a minőségi gépekre. A kínai versenytársak azonban egyre több olyan termékkel állnak elő, amelyek ugyan nem a csúcstechnológiát képviselik, de a becslések szerint az ismert német gyártmányoknál akár 40 százalékkal olcsóbbak lehetnek.

 
Kína 12. ötéves terve többek között a minőségi gyártóberendezések kifejlesztését is előirányozta. A Német Gép- és Berendezésgyártók Szövetsége (VDMA) friss tanulmánya nyolc gépipai szegmensben vizsgálta a kínai versenytársakat, és megállapításai szerint a célkitűzéseket érdemes komolyan venni a német gépiparra vonatkozóan is.
 
A tanulmány szerint a kínai versenytársak több mint fele az exporttevékenység célzott bővítésére készül a következő öt évben. Az első hullámban Dél-Kelet-Ázsia és India a célpont, majd 2015-től Európa és Amerika is a középkategóriás kínai szerszámgépek növekvő áradatával számolhat. Kína elismeri ugyan a 200 Mrd euró forgalmú és 950 ezer embert foglalkoztató német gépipar technológiai előnyét, a középkategóriában és a kapcsolódó szolgáltatásokban azonban erősebbek – és ez középtávon nem csak Kínán belül lesz igaz. Erre a középtávú stratégiára a német iparnak választ kell találnia a meglévő technológiai és minőségi előnyök ellenére is.
– A német gépgyártóknak a középkategóriában is erősíteniük kell, hogy jobban megfeleljenek a vásárlók igényeinek. Meg kell tanulnunk elég jó gépeket is gyártani – emelte ki Reinhold Festge, a VDMA elnöke. Az „elég jó” stratégiával a kínai gyártók képesek voltak magukat a középkategóriában a csúcstechnológiát képviselő külföldi cégekkel szemben pozicionálni. A tanulmány szerint a felső piaci szegmensben a legtöbb kínai piaci szereplő technológiai hátránya továbbra is olyan jelentős, hogy a közeljövőben biztosan nem lesznek képesek kiépíteni jelentős bázist. A német gépgyártók azonban nem elégedhetnek meg a technológiai piramis csúcsával, az a piac ugyanis túl kicsi. Ha a középkategóriát fokozatosan elhagyják, ott teljes egészében a kínai versenytársak veszik át az uralmat. Kína alulról felfelé építkező stratégiájával szemben tehát egy felülről alulra irányuló stratégiával kell válaszolni. 
 
 
A trendet már sokan felismerték, ennek okán döntött tavaly a Trumpf a 70 millió euró forgalmú Jiangsu Jinfangyuan CNC Machine Company Ltd. (JFY) megvásárlásáról. Mathias Kammüller ügyvezető elmondása szerint a cél a középkategória meghódítása volt, a csúcstechnológiát képviselő Trumpf legkedvezőbb árfekvésű stancolója ugyanis 250 ezer euróba kerül, míg a megvásárolt JFY Ltd. középkategóriás hasonló terméke mintegy a felébe. Ez az ár a Trumpf számára eddig elérhetetlen volt, a kínai jelenlét ráadásul később további piacok felé nyithatja meg az utat. Az európai gépgyártók kínai üzemei eddig jobbára a helyi ügyfelek ellátására jöttek létre, de már megjelentek a kivételek. A Dürr Kínából látja el a világpiacot egyszerűbb, olcsóbb árfekvésű gépeivel, és olyan jól alakul a kereslet, hogy már egy második gyáregység felépítéséről is döntött. A német gépgyártók a kapcsolódó szolgáltatások terén is túl sok ziccert hagynak a helyi versenytársaknak. Nem elég gyorsak például az ügyfél igényeit kielégítő, versenyképes megoldások megkeresésében, ebből a szempontból történetesen meggondolandó helyi szolgáltatók közreműködésének igénybe vétele is. Számos cég például már a fejlesztést is Kínában végzi, bár a legtöbben a klónok miatt ettől távol maradnak. Németországból azonban nem lehetséges Kína meghódítása, ennek többek között a német mérnöki mentalitás is útjába áll, hiszen sok német szakembernek nehezére esik egy gépet „egyszerűbben” megépíteni. A VDMA szakemberei 2014-re a kínai gépipar 7 százalékos növekedését prognosztizálják. Kína 11,1 százalékos részesedésével már a gépipari exportranglista harmadik helyére küzdötte fel magát, alig maradva el a második USA-tól. Az első helyen változatlanul Németország áll. 
 
Molnár László
Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
TERMÉK + MEGOLDÁS

Magával ragadó film-, hangzás- és játékélmény? Hódít a Panasonic OLED-je

Média Partnerek